Így ment a 2016-os kémia írásbeli

Durkó Gáborkémiaérettségi.hu
2016. június 4.

2016. május 28-tól, egy héten át volt elérhető a kémiaérettségi.hu főoldalán az idei írásbeli érettségivel kapcsolatos rövid kérdőívünk, amelyet 237-en töltöttek ki, ebből 227-en emelt, 7-en középszinten vizsgáztak, 3 válaszadó pedig nem érettségizett(?) idén. Az Oktatási Hivatal adatai szerint a május 13-i kémia írásbelin 3700 diák oldotta meg az emelt- és 747 a középszintű feladatsort magyar nyelven. Ebből kiszámolható, hogy az emelt szintű vizsgára vonatkozó kérdéseinket az összes vizsgázó 6,1%-a töltötte ki, így ennek az eredménye már többé-kevésbé reprezentatív. A középszintű vizsga esetén ez az arány kevesebb, mint 1%, ezért az elemzésben csak az emelt szintű vizsga eredményeivel foglalkozom.

Hány pontos lett a többieknek?

Az emelt szintű vizsga esetén felmérésünk alapján az átlagos írásbeli pontszám 65,3 volt. Az eloszlás a következő grafikonon látható, a legtöbben 70 és 79 pont közötti eredményt értek el, de a görbének van egy második maximuma 40 és 49 pont között is. A válaszadók több, mint 10%-a ért el 90 pont feletti eredményt.
Emelt szintű kémia érettségi dolgozatok pontszáma (grafikon)
A középszinten vizsgázó 7 kitöltő átlagos pontszáma 57,6, azonban ebből nem vonnék le messzemenő következtetéseket, ez az adat nem reprezentatív.

Aki csalódott volt, és aki örülhetett

Következő kérdésünk arra vonatkozott, hogy mennyiben tért el az előzetesen várt és a vizsgán elért eredmény. A válaszadók 21%-a körülbelül arra a pontszámra számított, amit végül kapott a dolgozatára, de ha hozzávesszük azokat is, akik 1-5 ponttal többet vagy kevesebbet kaptak a vártnál, akkor 42,7% azoknak az aránya, akik nagyjából jól tippelték meg az eredményüket. A kitöltők kicsit több, mint 30%-át viszont kellemetlen meglepetés érte, mert legalább 6 ponttal jobb eredményre számítottak, közülük több, mint 10% jelentősen, több mint 15 ponttal kevesebbet ért el a vártnál. Ennek az okain lehet gondolkozni, de tény, hogy nem könnyű pontosan megbecsülni a várható írásbeli pontszámot, hiszen a vizsga évről évre változó nehézségű. Akik sok korábbi feladatsort oldottak meg, talán jobb eséllyel mérik fel helyesen az aktuális tudásszintjüket, azonban erre vonatkozó kérdés nem szerepelt a felmérésben.
Várt és tényleges pontszám (grafikon)
A kérdőívet kitöltők 25%-a viszont kellemesen csalódott az írásbelivel kapcsolatban, ők az előzetesen vártnál legalább 6 (de volt, aki több, mint 15) ponttal jobb eredményt értek el.

A többség szerint nem volt vészesen nehéz a feladatsor

A válaszadók több, mint 60%-a úgy ítélte meg, hogy az idei emelt szintű feladatsor közepesen nehéz, vagy a vártnál könnyebb volt. Bár a nehézség alapvetően szubjektív fogalom (a gyakorlattól, felkészültségtől függ, hogy kinek mi a nehéz), ez az írásbeli a korábbi évekhez képest valóban valamivel könnyebb feladatokat tartalmazott, elsősorban a számítások tekintetében.
Mennyire találtad nehéznek a feladatsort? (grafikon)

A többség a lítiumakkumulátoros elemző és számítási feladatot (5. feladat) találta a legnehezebbnek (28% szavazott erre), második helyen az alumínium-vas-ezüst-arany porkeverékes feladat végzett (19% szerint ez volt a legnehezebb). A sorban következő két feladat is számítási feladat volt.
Melyik volt a legnehezebb feladat? (grafikon)

A legkönnyebb feladat címét a C2HxO2 összetételű szerves vegyületekkel foglalkozó táblázatos feladat kapta meg (21%), utána az egyszerű választás (“tesztkérdések”, 18%-kal) következik. A többi feladat megítélésében csak kisebb különbség volt, leszámítva a lítiumakkumulátoros feladatot, amit mindössze 2 válaszadó talált könnyűnek.
Melyik volt a legkönnyebb feladat? (grafikon)

Amikor a tanárt osztályozzák

A javítás minőségével kapcsolatos kérdésünkre az emelt szinten vizsgázók túlnyomó többsége pozitívan válaszolt: az ötfokozatú skálán több, mint 80% értékelte 5-ösre vagy 4-esre a javítás korrektségét, de azért nem volt mindenki teljesen elégedett: 2,2% szerint “indokolatlanul lehúzta a pontszámát a javító”. Remélhetőleg ezt azóta sikerült orvosolni a fellebbezés során.
Mennyire volt korrekt a javítás? (grafikon)

A beszólások majd a következő posztban jönnek

Végezetül a felmérés végén volt két szabadon kitölthető szövegdoboz is, “Mit üzennél a jövő érettségizőinek?” illetve “Egyéb megjegyzés” címmel, ahová nagyon sokan írtatok be különböző hasznos és szórakoztató kommenteket, ezekből a tervek szerint rövidesen közzéteszünk majd egy válogatást.